Vi har lång och bred erfarenhet inom

Juridik för idrottare

I takt med att idrottskarriären utvecklas växer även intresset för dig som idrottsutövare på idrottsmarknaden. Klubbar, tävlingsarrangörer, agenter, managers, sponsorer och investerare kontaktar dig med löften om att verkställa dina drömmar och ambitioner. Övergången från hobby till elitidrott hänger ofta ihop med avtalsskrivning, vilket är fundamentalt vare sig du är idrottsutövare eller en intressent som är avtalspart med en idrottsutövare. typ av tvist som har uppkommit. Reglerna kan vara kopplade till en särskild lagstiftning, till dig som part, eller det särskilda föremålet för tvisten, vilket är avgörande för vilken dömande instans som ska behandla frågan.

Termen idrottsjuridik har växt fram med åren och är ett brett område med många juridiska frågor som den enskilde idrottsutövaren, idrottsföreningen eller ett idrottsförbund har att ta ställning till. Varje idrottsförbund har sitt eget regelsystem samtidigt som det finns internationella lagar, nationella lagar och allmänna regler som man måste känna till.

Vi har erfarenhet av att arbeta med företag inom olika idrotter och elitidrottare inom löpning, triathlon, fotboll, MMA och e-sport.

• Avtalsgranskning.

• Agera rådgivare i förhållande till dina rättigheter och skyldigheter.

• Förhandling och rådgivning avseende olika kontraktstyper och regelverk.

• Upprättande av avtal.

• Sponsoravtal och management.

• Evenemang och underhållning.

George Juristbyrå präglas av en långtgående idrottskarriär inom fotboll på elitnivå och kampsport.

Rami Bladlav – Fridykare, triatlet och tidigare MMA-proffs
”Inför min första internationella proffsmatch fick jag ett kontraktserbjudande som många atleter skrev på utan att tveka. Det är detaljerna som gör skillnad och genom att ta hjälp av en jurist fick jag bättre avtalsvillkor, högre ekonomisk ersättning, samt trygghet i form av försäkringar för skador samt garantier och minimiersättning vid uteblivna matcher.”